-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7598 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در آية 5 سورة قصص منظور از وارثين زمين چيست؟

بيشتر آيات سورة قصص در مورد داستان بني اسرائيل و حضرت موسيغ و فرعون است. آيه 5 قصص ميفرمايد: وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فِي الاْ ?َرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَغمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَ َرِثِينَ ; ما ميخواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم.

آية قبل از شكنجه شدن و كشته شدن و به ذلّت كشيده شدن گروهي از بني اسرائيل از سوي فرعون سخن ميگويد. اين گروه در زمان فرعون مستضعف بودند. خداوند اراده نمود، اين گروه مستضعف جانشين فرعون و اطرافيان او گردند. بنابراين منظور از وارثان زمين در آية 5، مستضعفان از بنياسرائيل در زمان فرعون هستند كه پس از غرق شدن فرعون و لشگرش در رود نيل، حكومت مصر و تخت و تاج به آنان ارث رسيد.

مستضعفان بنياسرائيل يكي از مصاديق اين آيه است نه اين كه آيه مختص به آنان باشد; زيرا خداوند به صورت يك قانون كلي و در شكل فعل مضارع ـ كه براي بيان استمرار است ـ ميفرمايد: ما ميخواهيم چنين كنيم... پس اين ارادة الهي براي همة اعصار و قرون و همة اقوام و جمعيتها است. يك مصداق آن مستضعفان بنياسرائيل بود، مصداق ديگرش حكومت پيامبر اسلامو يارانش پس از ظهور اسلام است.

نمونة گستردهتر و مصداق كامل آن، ظهور حكومت حق و عدالت در سراسر كرة زمين به وسيلة حضرت مهديغ است. بدين جهت، در روايات، آيه بر حضرت مهديغ تطبيق شده است.

پس منظور از وارثين روي زمين، مستضعفان ـ كساني كه نيروهاي بالفعل و بالقوه دارند، ولي از سوي ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفتهاند ـ هستند كه در هر عصري مصداق خاصي دارد.( ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 16، ص 9 و 10، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ص 8ـ21، دارالكتب الاسلامية / مجمع البيان، علامه طبرسي، ج 5، ص 263، دارمكتبة الحياة، بيروت / تفسير نور الثقلين، عبد علي عروسي حويزي، ج 5، ص 310ـ312، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.